Events

Documentaire WIPCOOP – Work In Progress Coöperatie 2020

Door Corona schakelde Mestizo Arts Platform (MAP)  samen met partners en artiesten over op WIPCOOP 2020 PLAN B(ehind doors). Work In Progress werd vertoond zonder publiek en het avondprogramma – WIPCOOP PLAYS – werd geannuleerd of uitgesteld.

MAP besliste een documentaire te maken. Om zo de artiesten en het project nog extra zichtbaarheid te geven in een jaar dat er zoveel gebeurde, maar … behind doors dus.

Met dank aan artiesten Aminata Demba, Aïcha Cissé, Junior Mthombeni, Salim Haouach, Lila Magnin, Tister Ikomo, Gloria Boateng en Jade Wheeler, aan oprichter WIPCOOP Gerardo Salinas en enkele WIPCOOP partners Kristin Rogghe (KVS), Koen Haagdorens (hetpaleis) en Flora Chassang (Lezarts Urbains) voor hun bijdrage.

Een documentaire van Mestizo Arts Platform/WIPCOOP in een regie van Lies Van der Auwera.

Meer info: www.mestizoartsplatform.be

CREDITS

Regie: Lies Van der Auwera – Audiomix: Maarten Moesen – Grading: Leen Anthonissen – Graphix: Mulanga Nkolo – Vertaling: Fatima Zohra Ait Eel Maâti – Archiefbeelden en Foto’s: Lucila Guichón, Mike De Ridder, Orlando Verde, Soulaimane Sahmaoui, Hussein Shabeeb, Adel Saady, Karolina Maruszak, Victoriano Moreno

WIPCOOP = MESTIZO ARTS PLATFORM + ARENBERG, KVS, KUNSTZ, CAMPO, KAAITHEATER, TONEELHUIS, MARTHA!TENTATIEF, DE CENTRALE, DETHEATERMAKER, MADAM FORTUNA, NTGENT, KOPERGIETERY, FAMEUS, 0090, WPZIMMER, ARSENAAL/LAZARUS, CULTUURCENTRUM  & RADAR MECHELEN, RATAPLAN, OC NOVA, BE HUMAN, PIANOFABRIEK/CITYLAB, VICTORIA DELUXE, SPREEKUUR (PODIUMKUNSTEN), THEATERFESTIVAL, GLOBE AROMA, THEATER AAN ZEE, LEZARTS URBAINS, FABULEUS, WORKSPACEBRUSSELS, TRANSFO COLLECT, VOORUIT, LARF!/DE KAZEMATTEN, BIJ DE VIEZE GASTEN, ZINNEMA, DANSPUNT, THASSOS, SOCHA, KC NONA, DE MAAN, DESINGEL, ZOMER VAN ANTWERPEN, WALPURGIS, HETPALEIS, RAS EL HANOUT, ULTIMA VEZ, MOUSSEM, BRONKS, CC JACQUES FRANCK, LE BAMP, STUK, STORM OP KOMST, IMPULSION DANCE / MET STEUN VAN: VLAAMSE GEMEENSCHAP


The Way Back

The Way Back is een roadmovie over grenzen, migratie en Europa. Hussein Rassim vluchtte als jonge muzikant uit Irak naar België. Samen met zijn vrouw, muzikante Juliette Lacroix, legt hij in deze film zijn migratietraject af in omgekeerde richting.

Tijdens de speelreeks van Mawda, dat betekent tederheid bieden we deze documentaire parel aan op ons online platform. Op vrijdag 8 oktober spelen Hussein Rassim, Juliette Lacroix en Saif Al-Qaissy een live concert na afloop van de voorstelling. 


(On)Vergankelijk(heid)

Sopraan Ana Naqe en choreografe Nadine Baboy, twee bekenden binnen de KVS-familie, maakten samen met pianiste Elda Laro (verbonden aan de opera van Berlijn) een prachtige filmopname met werk van componist Erich Wolfgang Korngold.

De titel (On)Vergankelijk(heid) is afgeleid van Korngolds Unvergänglichkeit, één van de composities die uitgevoerd worden. Het lied en de titel passen om vele redenen perfect bij de tijdsgeest en bij de pandemie die al meer dan een jaar onze wereld teistert. De drie artiesten willen – ook tijdens deze globale crisis – niet bij de pakken blijven zitten, maar zoeken verbinding met elkaar en met jou, hun publiek, door een bijzondere dialoog, ieder vanuit hun eigen kracht en vanuit hun eigen discipline.

We tonen deze film graag op ons platform KVS 24/7. De opname werd gemaakt in AMUZ in Antwerpen: een bijzonder mooie locatie. Geniet ervan.


Zwemmen in toevalligheden en schijnbare weetjes

Zeventien is het resultaat van de gelijkwaardige samenwerking tussen Cesar Janssens en Griet Dobbels. Via een onderzoek naar het uitdijende heelal en de oorzaak van de big bang, ontstaat een poëtisch universum dat ons naar de kern van ons menselijk bestaan brengt: een (her)ontdekking van de verwondering, de trilling van de schoonheid en de tegenspraak ervan.

Beeldend kunstenaar Griet Dobbels en creatieve inktvis Cesar Janssens, ontmoeten elkaar par hasard. Vanuit een open blik en een groot verlangen naar experiment, duiken ze samen in het water. Onder de bodem ontdekken ze een bos van toevalligheden en schijnbare weetjes.

Er ontstaat een proces van zoeken en vinden, vallen en opstaan, chaos en controle, ontdekken en creëren. De conversaties zijn als tik – tak, woord en antwoord, spel en bezieling, man en vrouw, zich verzetten en meegaan.

Op zeventien april 2021 barst het podium van het cultuurcentrum De Warande zonder publiek, open. De ruimte is gevuld met een door Griet en Cesar gemaakte installatie van klanksculpturen, tekeningen, video-projecties, woordbeelden, objecten van papier in relatie tot een danseres, taiko speelster, een trompettist, een sopraan, een cameraman en zeven smartphone filmers. Cesar Janssens en Griet Dobbels regisseren het geheel. Iedereen wordt twee uur lang ondergedompeld in een creatieve explosie. De bodem trilt. De echo blijft hangen op de innerlijke klankspiegels.

Met het verzamelde film- en klankmateriaal duiken de kunstenaars samen onder in de montagekamer. Beeld en muziek voegen zich naadloos bijeen tot een nieuw universum in de vorm van een landschap waar je als toeschouwer in kunt verdwijnen. Zeventien is een synesthetische reis van de beste soort: een cyclus van verstilling tot postpunk en weer terug.

(Els Vermeersch, Compagnon d’art)
(De video duurt 17 minuten, voor een optimale kwaliteit best bekijken met hoofdtelefoon op computer scherm aub.)

17
Zeventien is een priemgetal. Het universum is opgebouwd uit zeventien elementaire deeltjes ? De haiku bestaat uit zeventien lettergrepen.  Zeventien april 2021 is een zaterdag. De video Zeventien is een eerste trilling. Er volgen er nog zestien.

16
Synesthesie is een bijzondere vorm van de metafoor. De zintuigen werken op een unieke manier samen. Een waarneming in één zintuig levert meteen ook een andere waarneming op in een ander zintuig.

15
Een klankschilderij is als een idiofoon zonder woorden. De klank verwijst niet alleen naar geluid maar ook naar beweging, smaak, geur, textuur, kleur en lijn.

14
Samenwerking is samen werken.

13
Verwar gelijkwaardigheid niet met gelijkheid.

12
Altijd opnieuw proberen. 

11
In de dans van werkmethodes alle tools samen op tafel leggen en zich verzetten tegen  vastgeroeste codes. Op weg naar nieuwe schoonheid.

10
Het bos van toevalligheden of de serendipiteit is het geluk om door puur toeval heerlijke ontdekkingen te doen.

9
Schijnbare weetjes: het lijkt echt maar het is niet zo.

8
Co – creatie is beïnvloeden. Het eigenaarschap wordt gedeeld.

7
Frictie en connectie staan voor zoeken en ontmoeten.

6
Samen in het zwembad van toevalligheden duiken waar frictie en verbinding ontstaan. Het kantelt op de frictielijn.

5
Heen en weer, tik – tak – tik – tak – tik – tak.

4
Vertrouwen is een veilige ruimte creëren. Die ruimte ontstaat door wederzijdse communicatieve trillingen. Het is de trilling van de dag.

3
Van verstilling tot postpunk, omgekeerd en weer terug. Orde en chaos zijn een verankerde cyclus.

2
Alles is trilling. Trilling is alles. Het is het samenbrengen en (her)ontdekken van toevalligheden die leiden naar de trilling van verwondering en de trilling van schoonheid en de tegenspraak ervan. Het is een onderzoek naar het uitdijende universum, naar de oorzaak van de mega-trilling, de big bang. Om zo naar de kern van ons eigen menselijk universum te gaan, dat danst op fundamentele trillingen.

1
Opnieuw en opnieuw. Er is de tijdelijkheid van het resultaat. Het is het eeuwige proces. Vallen en opstaan. Hoe verloren te lopen in het onverklaarbare, onverwachte…


Fighting Stances

De Vrije Universiteit Brussel, de Koninklijke Vlaamse Schouwburg en het Risicovechtsportplatform slaan de “bokshandschoenen” in elkaar. Drie partners in drie rondes over het potentieel van de harde vechtsporten. Stap 30 maart 2021 in de virtuele boksring met studenten, vechtsporters, wetenschappers en kunstenaars. 


ICE

ICE is een choreografie voor een lichaam en een hoop touwen. Bahar Temiz vertrekt vanuit verhalen over poolreizigers en hun expedities naar Antarctica in het begin van de 20ste eeuw. ​Gedreven door een verlangen om te ontdekken stelden zij zich bloot aan extreme omstandigheden en waagden ze hun leven om een onbekende wereld van ijs te betreden. Een wereld die nu aan het verdwijnen is. Verleden en toekomst raken elkaar onder de oogverblindende korst van de koude. 


Metamorphoses

Tweeduizend jaar geleden pende de Romeinse dichter Ovidius zijn meesterwerk Metamorfosen neer. Een fantastisch boek vol mysterie. Tegelijkertijd een verhalenbundel waarin vrouwen en nimfen opgejaagd worden door mannen. Ze verliezen hun stem en veranderen in stenen, water, dieren, …. 

Manuela Infante vertrekt voor haar nieuwste creatie vanuit de vraag: hoe wordt het concept ‘mens’ in deze verhalen opgebouwd? Waarom wordt de natuur als een apart domein beschouwd? En waarom worden vrouwen zo makkelijk opzijgeschoven en verbannen naar die gekunstelde ‘andersheid’ of wildernis? Door een ‘andersheid’ uit te vinden en vrouwen er inherent mee te verbinden, wordt het ‘humane’ afgebakend tot een geprivilegieerde plek voor mannen. Het mag dan ook niet verbazen dat vandaag alt-right-groeperingen deze klassieke verhalen vereren en claimen als gedragscode voor de 21e-eeuwse moderne man. 


Coloured Swan 3: Harriet’s reMix

Coloured Swan 3: Harriet’s reMix is een dansvoorstelling die het derde deel vormt in Moya Michaels Coloured Swans-reeks. Voor deze voorstelling werkt Moya samen met vier jonge creatievelingen – Loucka Fiagan, Oscar Cassamajor, Milo Slayers en Zen Jefferson – en onderzoekt ze de toekomst in relatie met het heden en het verleden. Deze jonge artiesten vertegenwoordigen de toekomst en dragen visies van hoop en alternatieve werelden met zich mee, terwijl ze ook de dialoog met hun voorouders aangaan. Een zegswijze uit Sub-Sahara Afrika zegt dat wij op de schouders van reuzen staan. Maar wat als we niet uit de grootsheid van onze voorouders kunnen putten om ons veilig en wel naar de toekomst te leiden?


Afropean // Human Being

Afropean // Human Being is een zoektocht naar wat het betekent om Afrikaanse roots te hebben in Europa. De vijfkoppige cast deelt zijn ervaringen: waar komen we vandaan, waar gaan we heen – hoe is het als je altijd de “andere” bent maar toch ook “van hier”. En “van hier” – wat betekent dat eigenlijk? Denkt iemand met Afrikaanse roots hier anders over dan een Vlaamse persoon? 


Dear Winnie,

Tijdens de anti-apartheidsstrijd stuurde ANC-verzetsstrijder Maurice Mthombeni een brief aan pleitbezorger en vertrouwenspersoon Winnie Mandela. De apartheidsregering onderschepte de brief en publiceerde die in de nationale krant van Zuid-Afrika, om zo tweespalt te zaaien binnen de verzetsbeweging ANC. Maurice Mthombeni vluchtte naar Europa en zette vandaaruit de strijd verder. 

Zijn zoon, regisseur en KVS-gezicht Junior Mthombeni, liep al langer rond met het idee om een voorstelling over Winnie Madikizela, beter bekend als Winnie Mandela, te maken. Binnen het huidige Europese klimaat van verdeeldheid dat groepen mensen tegen elkaar opzet, vindt hij de tijd rijp om haar als inspiratiebron op het toneel te brengen. De voorstelling verhoudt zich niet alleen tot deze bijzondere vrouw die, ondanks vernedering, misbruik en ballingschap, haar verzet tegen het apartheidsregime onverminderd bleef voortzetten, maar gaat ook over wat wij vandaag kunnen leren van de strijdlust die haar kenmerkte.

Ditmaal niet vanuit een witte maar vanuit een gekleurde bril.  KVS-gezichten Junior Mthombeni, Fikry El Azzouzi en Cesar Janssens, die het driekoppige gezelschap Jr.c.E.sA.r vormen, gaan samen met negen actrices, zangeressen en performers uit de Afrikaanse diaspora op zoek naar een antwoord op de vragen: wanneer kom je in opstand? Wanneer offer je je persoonlijkheid op voor een groter verhaal? Samen zetten ze de witte, eurocentrische, mannelijke canon op zijn kop. Ze klagen het gebrek aan representativiteit aan en bekritiseren het officiële verhaal.